Masyarakat dayak Desa juga melakukan pertanian dengan sistem ladang berpindah, yang secara
teknik mirip dengan masyarakat dayak pada umumnya, seperti masyarakat
Kantuk , dayak Tanjung Lingang dan dayak Kenyah di Kalimantan Timur .
Mereka menanam padi sebagai makanan pokok utama, disamping juga menanam
ubi-ubian, keledek dan ulam. Sistem perladangan ini dilakukan secara
gilir balik, berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain, kemudian
kembali ke tempat semula apabila kesuburan tanahnya sudah pulih. Tanah
yang telah berkurang kesuburannya kerana ditanami padi dibiarkan
beberapa tahun (rata- rata 6 sampai 15 tahun) sehingga tumbuh menjadi
hutan sekunder muda. Proses pengembalian zat pemakanan ke dalam tanah
secara alami bergantung dari tumbuh-tumbuhan hutan. Dengan demikian
secara tidak langsung ada ketergantungan terhadap hutan bagi
masyarakat Dayak untuk mengembalikan kesuburan tanah. Sampai sekarang praktik pertanian ladang berpindah masih sangat dominan, khususnya di pedalaman Kalimantan. Diperkirakan 30% dari penduduk kalimantan masih tergantung pada pertanian perladangan ini.
Tanah di Borneo pada amnya kurang subur. Sehingga kemampuan tanah untuk
menyimpan zat makanan sebahagian besar bergantung pada kandungan humus.
Oleh sebab itu, kandungan zat makanan sangat rendah apabila lapisan
humusnya rendah. Hal ini menjelaskan tingkat kesuburan yang sangat
rendah pada ladang-ladang, kerana pembakaran vegetasi penutup dan
hakisan lapisan tanah atas menyebabkan lapisan yang subur ini hilang.
Masyarakat tempatan yang melakukan ladang berpindah, tanah seperti ini
ditanam dengan tanaman yang jangka pendek dan masa ditinggalkan (masa
bera) yang lebih panjang, supaya kesuburan tanah pulih kembali. Oleh
itu, sistem ladang berpindah yang dilakukan oleh masyarakat dayak
merupaka jawaban yang tepat bagi perjuangan mempertahankan kehidupan di
atas tanah yang relatif kurang subur dan tanah dengan topografi yang
berbukit serta bercerun. Dengan kata lain, hubungan yang mendalam antara
orang dayak dan persekitarannya yang melahirkan sistem perladangan,
iaitu merupakan model kearifan tradisional dalam pengurusan sumber daya
hutan yang berdasarkan hukum adat.
Tanah yang umumnya diolah sebagai tempat ladang berpindah adalah tanah
yang ditumbuhi oleh hutan sekunder yang terletak di sekitar perkampungan
masyarakat dayak. Hutan sekunder muda lebih subur dan lebih mudah
dikerjakan sebab tidak perlu menebang hutan rimba dengan pokok kayu yang
bersaiz besar.
Pembukaan hutan rimba untuk ladang dilakukan untuk kepemilikan tanah
dan mempersiapkan tanah bagi anak-anak mereka. Biasanya sebelum membuka
hutan mereka harus mengadakan mesyuarat dan minta ijin dari kepala desa
atau kepala adat. Dalam hukum adat, sesiapa yang membuka hutan rimba
pertama kali maka merekalah yang memiliki dan berhak mengelola tanah
berkenaan. Sedangkan apabila orang lain mau menggunakannya untuk
ladang, maka mereka boleh meminjam selama diberi ijin. Pembukaan hutan
primer dilakukan apabila sudah terbentuk rumah tangga baru dalam
keluarga, kemudian mereka memisahkan diri dari keluarga orang tuanya
dengan membuat rumah baru. Sebahagian besar keluarga yang baru terbentuk
masih tinggal bersama orang tuanya untuk mengelola tanah bersama-sama.
Tanda-tanda had kepemilikan tanah antar penduduk di hutan ialah berupa
pokok-pokok, sungai kecil, batu atau tanda alam yang lain.
Kesan penerapan ladang berpindah oleh masyarakat dayak dipulau borneo
sudah lama diperdebatkan oleh pelbagai kalangan. Ladang berpindah
dianggap sebagai penyebab kerosakan hutan dan menimbulkan kebakaran
hutan di pulau Borneo Pernyataan tersebut sering kali dibantah oleh
peneliti dari kalangan masyarakat dayak . Sistem perladangan berpindah
dengan sistem siklus (gilir balik) bukan penyebab utama kerosakan hutan
di Borneo. Kerana sistem perladangan ini memberakan tanah yang sudah
diladangi agar menjadi hutan sekunder, sehingga kesuburannya pulih
sebelum dikelola kembali. Pola pengurusan tanah dengan sistem gilir
balik seperti ini memungkinkan untuk mengelola tanah tertentu saja dan
membiarkan tanah lainnya tetap hutan rimba. Sebaliknya penyebab
kerosakan hutan utama di pulau Borneo adalah pembalakan hutan oleh
syarikat kayu dan pembukaan hutan untuk penanaman kelapa sawit. Huraian
tentang kerosakan hutan oleh kedua-dua faktor itu akan dikemukakan pada
artikel selanjutnya.
Pertumbuhan populasi masyarakat dayak akan meningkatkan
keperluan tanah untuk aktiviti perladangan. Pada masa sekarang,
pembukaan hutan primer untuk kepemilikan tapak perladangan hampir tidak
mungkin dilakukan lagi oleh masyarakat dayak Desa. Hutan primer yang
masih tersisa sebahagian besar hutan yang dijadikan kawasan konservasi
dan hutan primer tanah basah (hutan paya) yang tidak memungkinkan untuk
perladangan. Bagi kawasan kampung yang dimasuki syarikat kelapa sawit,
sebahagian tanahnya tempat siklus perladangan berlaku, diserahkan kepada
syarikat untuk ditanami tumbuhan kelapa sawit. Semakin luas tanah yang diserahkan setiap keluarga, maka semakin luas ladang kelapa sawit yang akan diterima keluarga tersebut. Hal itu, tentunya mengurangi tanah yang selama ini digunakan untuk menjaga keberlangsungan siklus ladang berpindah.
Pertanian ladang berpindah umumnya dilakukan hanya untuk
memenuhi keperluan makanan pokok seperti beras. Dengan peningkatan
keperluan hidup dan pendidikan anak, memaksa masyarakat dayak Desa untuk
mencari alternatif lain untuk menghasilkan wang. Oleh itu, banyak
kawasan tempat siklus perladangan berlasung ditanami pokok getah oleh
masyarakat.
Pertambahan populasi masyarakat dayak, penyerahan tanah
kepada syarikat kelapa sawit dan penanaman pokok getah di kawasan tempat
siklus ladang berpindah telah mengurangi luas kepemilikan tanah untuk
perladangan. Hal ini menyebabkan siklus perladangan semakin pendek.
Sehingga tidak memungkinkan lagi masa bera yang cukup panjang untuk
mengembalikan kesuburan tanah, sampai tanah tersebut diladangi kembali.
Dengan kesuburan tanah yang berkurang maka akan menurunkan hasil tanaman
padi yang diperolehi. Keadaan ini memberikan tekanan kepada hutan simpan di kawasan masyarakat berkenaan untuk dibuka sebagai tempat perladangan.
Kegiatan ladang berpindah mempunyai sejarah panjang di
Borneo. Sudah berabad-abad lamanya nenek moyang orang asli pulau Borneo
iaitu bangsa Austronesia melakukan sistem perladangan ini. Begitu banyak
aspek budaya seperti sastra lisan, bahasa pantang larang, kepercayaan,
ritual yang berkaitan dengan aktiviti ladang berpindah.
0 comments:
Post a Comment